theian.blogg.se

Jag är en man som har varit med lite och sett mina bästa dagar, jag är ingen asläcker brud i 20-årsåldern. Därför ser jag saker ur ett annat perspektiv. Min blogg kommer att handla om mig och mitt liv som arbetslös hemmapappa i en liten stad i Värmland. Dags för lite diskbänksrealism…

Alla våra äpplen.

Kategori: Allmänt

Vår trädgård är gammal och uppvuxen. Vi har inga problem med att våran häck inte växer eller är lite gles. Istället så utnyttjas motorsåg för att trimma på bersåer och det växer ett lönnträd på sju meter i häcken. Vi har 5 gamla och stora äppelträd i trädgården. Vackra, fantastiska som vi klipper vattenskott och trimmar varje år. Tyvärr gör vi inte så mycket mer. Vi kartgallrar inte och planerna på att ympa in andra sorter på våren blir aldrig av.

Blivande äppelskörd, Transparant blanche.
 

Varenda år får vi så otroligt mycket frukt, hundratals kilo. I stort sett allt slutar som fallfrukt. Det är ett ryggknäckande arbete att plocka upp allt, lägga det i påsar (skottkärran blir snabbt full) och köra det till tippen. Det går inte att bara låta det ligga. Gräsklipparen kommer inte över/genom, det börjar ruttna och lukta och man halkar omkring i geggan. Dessutom så blir det stora döda och kala fläckar i gräsmattan där högarna av fallfrukt har legat.

Blivande äppelskord,kommer inte ihåg vilken sort.
 

Vi har en stor hylla i källaren med gamla äppelkorgar där man ska spara äpplen. Varenda år tänker jag att i år ska det plockas, frukten ska viras in i tidningspapper och förvaras i äppelhyllan. Så att vi har äpplen till mellanmål åt tjejerna. Av äpplen ska det dessutom bli ; äppelpaj, äppelmos, torkade äppelskivor, must och cider.   

Äppelhyllan med lådorna underst,fungerar lite som vinkällare..
 

Men hela äppelsäsongen liksom tar mig på sängen varje år. Helt plötsligt står jag, bokstavligen, med äpplen upp till anklarna. En och annan paj brukar det blir men det är också allt. Inga äpplen i källaren, ingen äppelmos, inga torkade äppelringar, ingen must och ingen cider. Det enda som händer är att jag går och svär över all fallfrukt som jag plockar för att kunna klippa gräset. Jag muttrar sedan ilsket när jag lastar transporten halvruttna äpplen och fortsätter att säga fula ord när jag lastar ur den då stinkande, rinniga äppelsörjan på tippen.

I år ska det ska det bli annorlunda. Jag tänker investera i en äppelrivare/kross och en fruktpress. Nu jäklar ska det pressas äpplen, mustas eller vad det nu heter. Framförallt ska jag göra torr och god cider. På Franskt eller Engelskt manér inte som den söta och sliskiga cidern som vi vanligtvis hittar här hemma.

Men för att göra detta behöver jag en äppelrivare och en fruktpress. Vet inte riktigt vad jag behöver och vilka storlekar som blir bra. Jag har funnit ett bolag i Ungern som verkar producera mycket utav det som finns till salu. Jag har skrivit ett email till dem och undras om de kan tänka sig sälja till en privatperson. Grejerna säljs också tex via Ulriksdals trädgård i Kivk.

http://www.edafos.se/tradgard/butik/fruktpress.asp

Men som vanligt är det otroligt dyrt i Sverige, jämfört med tex Storbritannien. Jämförelsevis så är Hibbit mycket billigare.

http://www.hibbitt.co.uk/products.php?cat=96

Det skiljer nästan halva priset 4.900 Skr mot £ 275. Vet inte vad frakten kostar, men jag har svårt att se att det motsvarar nästan halva priset

Tyvärr stannar förädlingen på cider stadiet. Jag är en klippa på att destillera men det blir tyvärr ingen förfining av cidern till ”Calvados”. Förutom avsaknaden av en fin liten ”pot still” i koppar, så är det högst olagligt at bränna hemma föreget bruk. Men man kan väl alltid få drömma...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: