theian.blogg.se

Jag är en man som har varit med lite och sett mina bästa dagar, jag är ingen asläcker brud i 20-årsåldern. Därför ser jag saker ur ett annat perspektiv. Min blogg kommer att handla om mig och mitt liv som arbetslös hemmapappa i en liten stad i Värmland. Dags för lite diskbänksrealism…

Vikarier...

Kategori: Barn

Embla berättar för mig idag vid frukostbordet att hon mår illa. Hon är pigg och busar som attan med sin lillasyster. Det märks inte på henne att hon mår illa. Jag frågar hur det känns.

”Jag mår illa, det är som en klump i halsen.” Kommer svaret.

Jag vet precis vad det är. Det är psykosomatiskt. Skolan är inte kul. Embla har haft det så av och till. Men nu var det en stund sen. Det är något i skolan. Jag frågar om allt är bra och hon försäkrar att det är det. Inget strul med kompisar, ingen utanförskap.

Men de hade en vikarie igår och de har vikarie idag. Det har varit så många olika vikarier under de senaste ca 20 månaderna. Jag har lite tappat räkningen. Men någonstans kring 15-17 st olika är det.

Emblas ordinarie fröken fick barn förra året. Det blev lite struligt med graviditeten någon månad innan nedkomst för hennes del, så att hon blev sjukskriven. Så det var ett par månader innan den ”ordinarie vikarien”, Jenny, skulle dyka upp. Tyvärr blev det inte så mycket bättre när Jenny tog över.

Om jag minns rätt så har Emblas klass haft tom vikarie för vikarie för vikarien (3:e led från riktiga fröken). Inte så konstigt så blev det värsta flugornas herre i klassen. Det var lite bättre när skolan började, massor av extra lärartimmar etc. Det blev sedan lite lugnare och stabilare i klassen.

Men som Embla uttrycker det: ”Jennys lille pojk är sjuk” VÄLDIGT ofta. Så titt som tätt så är Jenny hemma med honom och en ny vikarie dyker upp. Klassen faller tillbaka till sina gamla rutiner och Embla får sin klump i halsen. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: