theian.blogg.se

Jag är en man som har varit med lite och sett mina bästa dagar, jag är ingen asläcker brud i 20-årsåldern. Därför ser jag saker ur ett annat perspektiv. Min blogg kommer att handla om mig och mitt liv som arbetslös hemmapappa i en liten stad i Värmland. Dags för lite diskbänksrealism…

Göta kanalsimmet

Kategori: Allmänt

Satte fru, barn och hund i bilen för att köra till Sjötorp. Årets varmaste dag säkert 29 i skuggan. Vår AC har strulat av och till och efter ca 15 min kommer vi fram till Bäckhammars bruk söder om Kristinehamn. När vi känner den goa doften av pappersbruk lägger AC:n av. En tsunami av fuktig varm fisdoftande luft slår emot oss som en vägg.

Samtidigt ringer Gunnar och säger att han nog ska haka på. Kul! Nu ska jag äntligen få spöa honom. Men det visar sig att han ska simma loppet på 5000 m. Han försöker övertala mig, men jag står på mig för jag har inte kondition, eller har tränat, för 5000 m. Jag känner min kapacitet 1550 får räcka för mig.

Efter Vansbro är jag sugen på att tävla lite mot min träningskompis Gunnar. Smiskar honom på träningarna. På Vansbro visade han vart skåpet skulle stå genom att simma på 49 min. Jäkla Gunnar, typiskt att han alltid hittar på något sätt att spöa mig även när han inte deltar i mitt lopp…

Det blev mycket upplevelser för pengarna. Skyfall, åskoväder, stå och vänta på start i 90 min pga av blixtar, frysa i våtdräkt osv. Ett rätt roligt lopp, speciellt med att man ska upp och springa mellan slussarna. Det var asjobbigt att ta sig upp och många fick lyftas upp. Halt att springa på gräset, och när man hoppade i vattnet igen hade man liksom kommit ur rytmen för simningen.

Jag var väldigt trött vid sista uppgången. Jag hade precis dragit ifrån min klunga och jag kunde inte se någon tävlande framför mig. Då står hela min familj där och hejar på mig! Trotts regn, blåst och försenad start stod de och hejade på mig. Det var det absolut bästa. Att höra mina barn och fru heja på mig. Att se dem springa längs kanalen och vråla medans jag simmade den sista sträckan mot mål.

Gick i mål på en bra tid, 28:03. Det blev en 18:e plats, av 63 startande herrar. Det bästa av allt var hur kul mina barn tyckte att det var. I deras ögon vann jag! När jag förklarar att jag inte gjorde det så säger de bara att jag vann min klunga…

Kommentarer

  • Daniel R säger:

    Fan så fint. Så agerar en bra familj!

    Svar: Absolut!
    Theian

    2013-08-06 | 20:03:05

Kommentera inlägget här: