theian.blogg.se

Jag är en man som har varit med lite och sett mina bästa dagar, jag är ingen asläcker brud i 20-årsåldern. Därför ser jag saker ur ett annat perspektiv. Min blogg kommer att handla om mig och mitt liv som arbetslös hemmapappa i en liten stad i Värmland. Dags för lite diskbänksrealism…

Så vad gör en arbetslös hemma pappa om dagarna?

Kategori: Allmänt

Tja, det beror ju lite på. Nu under sommar går det ingen nöd på mig. Anna är hemma och solen gassar. Just nu är det ett lyxliv att var hemma med sina barn! 

Vaknade senare än vanligt i förrgår och skulle skynda mig iväg och simma. Så efter att ha gått ut med Sixten, fixat disken och utfodrat ungarna stack jag iväg. Även om det inte brukar vara någon direkt trängsel på badhuset i Kristinehamn så kändes det rätt märkligt att var helt själv där.

 

 Sannabadet i Kristinehamn. Inte någon trängsel direkt.
 

Det gick fruktansvärt tungt att simma, var beredd på sluta efter 15 min. Då slog det mig, glömt att äta frukost. Tog det lite lugnare. Fick mig att fundera om jag verkligen ska ställa upp i Ferlindoppet på lördag. Open water 1300 m motströms. Dessutom ingår den i ”open water trophy” så eliten kommer att vara där. Kalla mig mesig men jag vill inte ställa upp i ett elitlopp och komma sist, totalt utklassad.

Var helt utpumpad resten av dagen. Det var länge sedan jag blev så utmattad av att simma. Eftersom jag var helt själv i omklädningsrummet kunde jag trotsa min självmedvetenhet och ta ett foto på mig i badbyxor. Det känns lite knepigt att ”visa upp mig” så här.

 

 Hungrig och mycket matt. Ja det är ett pulsband. Nej jag håller inte in magen. Ja, jag försöker sträcka på mig.
 

Naturligtvis så bestämde vi att åka ut i skogen för att leta efter lite vildhallon. Det var över 25 C i skuggan, vet inte vad Anna och jag tänkte på. Hittade inte mycket hallon eller kantareller men lite blåbär blev det. Det var varmt och svettigt. Ungarna höll på att dö efter 2,5 km så sista 300 m blev lite tjatiga.

”Jag dööör! Jag vill åka hem. Jag måste dricka. Är vi inte framme snart?” Osv, osv. Det är förvånande hur lång några hundra meter blir med övervarma, gnälliga barn som verkligen kan dra benen efter sig. Förutom de sista metrarna var det väldigt trevligt. Vi såg tordyvlar, blåvingar och en för mig ny liten fjäril.

 

 Inte en aning om vad den kan tänkas heta. Greger kanske?
 

Naturligtvis kände vi mygg, knott och rödmyror som alla tyckte att vi skulle bli offer för deras hemska bett!

När vi kom hem stack Anna iväg till hästen. Jag tog hand om ungarna och slötittade efter lite jobb. Inte mycket ute nu under sommaren. När Anna kom hem fixade vi lite käk.

Naturligtvis blev det vaniljglass med blåbär till efterätt.

 

 Blåbär till efter maten.
 

Sedan var det tandborstning och läggdags för tjejerna. Anna och jag tittade lite på TV innan det var dags för mig att lägga mig och porrsurfa Gore Tex jackor. I Storbritannien har de nämligen utförsäljning på förra årets modeller.

Som exempel; Patagonia Super Alpine kostar i Sverige ca 6000, i Storbritannien på rean ca 3000, inklusive frakt. Jag förstår inte att det är så stor skillnad i pris. Högre löner och lägre skatt tror jag inte är hela sanningen. Och ja, den är gjord så att man kan få in sin fina gula KONG klätterhjälm under luvan…

Kommentarer


Kommentera inlägget här: