theian.blogg.se

Jag är en man som har varit med lite och sett mina bästa dagar, jag är ingen asläcker brud i 20-årsåldern. Därför ser jag saker ur ett annat perspektiv. Min blogg kommer att handla om mig och mitt liv som arbetslös hemmapappa i en liten stad i Värmland. Dags för lite diskbänksrealism…

Ska man ”pusha” sina barn?

Kategori: Barn

Hur drivande ska man vara som förälder? När jag ser på TV om alla dessa människor som pressar sina barn till det yttersta undrar jag om det är bra, eller dåligt.

Mammorna i Cheer perfection får sina ungar att göra de mest häpnadsväckande gymnastiska övningar. Bra eller dåligt att pressa sina barn men det får dem att prestera! Genom olika metoder driver de sina barn att prestera långt över vad jag trodde var möjligt för 8-11 åringar. Embla har precis lärt sig att hjula. Barn i hennes ålder som pressas hårt flickflackar, hoppar som små gaseller och verkligen pressar sig till max.

http://www.tlc.com/tv-shows/cheer-perfection

Är det bra eller dåligt? Min första känsla är att detta inte är sunt. Folk är inte kloka som pressar sina 10 åringar till stukningar, stressfrakturer och benbrott. Men sen finns det en sida av mig som ser med beundran på dessa barn och att de har en mentalitet och en vilja att faktiskt göra något. Naturligtvis så finns föräldrarna där bakom hela tiden men om barnen verkligen inte ville skulle det inte gå.

Ja, man ska nog vara mer drivande än vad jag är, den ultimata curling pappan. Mina barn klarar inte av ett glas utspillt vatten. Hur ska de klara sig här i livet. Skola, idrott, jobb, ja det mesta kräver att man måste pressa sig själv. Kanske inte till det yttersta hela tiden, men ibland.

Hade vi tyckt att mammorna i Cheer perfection var lika galna om det gällde att pressa sina barn med det akademiska? Eller om det hade varit i en annan idrott?

Hur är det med alla legendariska judiska vetenskapsmän? Jag är helt övertygad om att deras föräldrar drev dem hårt på ett akademiskt plan. Eller finns det någon som tycker att Tiger Woods föräldrar var för drivande?

”Pressure makes diamonds” sägerman.

Så är det fel att pressa sina barn att prestera på en nivå långt över det normala? Eller reagerar jag negativt på programmet för att det handlar om en, i mina ögon, värdelös aktivitet som cheer leading och slappa intrigmakande mödrar?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: