theian.blogg.se

Jag är en man som har varit med lite och sett mina bästa dagar, jag är ingen asläcker brud i 20-årsåldern. Därför ser jag saker ur ett annat perspektiv. Min blogg kommer att handla om mig och mitt liv som arbetslös hemmapappa i en liten stad i Värmland. Dags för lite diskbänksrealism…

INDIEN...

Kategori: Allmänt

Indien är en kärnvapenmakt. Har en stor och välmående medelklass. Indien är en faktiskt en riktig stormakt. Indien skiter också fullständigt i sina många fattiga.

Jag har gått och grundat på det länge. Sverige delar ut relativt mycket bidrag genom SIDA och andra organisationer till just Indien. Men det jag funderar på är Sveriges relation med Indien. Hur kommer det sig att vi är så måna om vår relation med just Indien?

Indien har utvecklat sina egna kärnvapen. Vad kostar det? Miljarder antagligen. Det kostar säkert åtskilliga miljoner årligen med tillverkning av plutonium, stridsspetsar och missiler. Det är en faktiskt en gigantisk apparat som kostar ohyggliga belopp.

Under tiden gnäller Svenska freds över att vi exporterar vapen till Indien. Men alla är helt nöjda med att den Indiska regeringen använder sina medel till att utveckla och tillverka kärnvapen, istället för att ta hand om sina egna medborgare? Så nöjda att vi tar hand om deras fattiga och forsätter att sända miljarder i biståndspengar till dem.

Är det bara jag som tycker att vi faktiskt indirekt subventionerar deras kärnvapenprogram? Genom att fortsätta med våra miljarder i bistånd till Indien, fortsätter vi att godkänna systemet. Att Indien inte tar hand om sina fattiga, att de utvecklar kärnvapen, osv.

Har försökt att få en kommentar av Svenska freds. ”Hur de ser på att vi indirekt subventionerar kärnvapenutveckling i en konfliktzon” utan framgång.

Genom att vara ett lågprisland har Indien tagit över en stora delar av Sveriges kemiska industri. Det som ofta kallas för finkemikalier. Även tillverkningen av läkemedel går åt samma håll, att Indien tar över mycket. Genom låga löner vinner man mycket. Men troligen vinner man ännu mer genom att bara släppa ut kemiskt avfall utan att rena det.

För här kommer cruxet. Ett av de stora SIDA projekten handlar om miljö. Sverige betalar pengar för att rensa upp efter just Indiens kemiska industri och läkemedelstillverkning. De som håller på att konkurerar ut oss genom att bara släppa ut sitt avfall, betalar vi för att rensa upp efter.

Är detta verkligen vettig utveckling?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: