theian.blogg.se

Jag är en man som har varit med lite och sett mina bästa dagar, jag är ingen asläcker brud i 20-årsåldern. Därför ser jag saker ur ett annat perspektiv. Min blogg kommer att handla om mig och mitt liv som arbetslös hemmapappa i en liten stad i Värmland. Dags för lite diskbänksrealism…

Dalai Lama...

Kategori: Allmänt

Är det bara jag som reagerar på Dalai Lamas ”ord av visdom” som florerar på nätet? 

Människan offrar hälsan för att tjäna pengar, sedan offrar hon pengar för att få tillbaka hälsan. 

Hon är så angelägen om sin framtid att hon inte njuter av nuet.

Följden blir att hon inte lever i nuet och inte heller i framtiden.

Hon lever som om hon aldrig ska dö och så dör hon utan att någonsin ha levt.

Vad vet egentligen en munk som lever i yttersta lyx om livet?

Han har väl aldrig lagat mat, handlat, städat, diskat eller betalat räkningar. Vad vet han om vardagen och livet? Han lever sitt liv in en bubbla så långt bort från verkligheten att det nästan blir ett parallellt universum. Skolor, dagis, barnuppfostran, vredesutbrott är något som han vet väldigt lite om. Han predikar kärlek men har inga barn och har aldrig älskat en partner.

Att lyssna på vad Jetsun Jamphel Ngawang Lobsang Yeshe Tenzin Gyatso (helige herre, vänlig ära, barmhärtig, trons försvarare, hav av vishet) har att säga om vad livet är väl ungefär som att fråga kungen om vad det innebär att jobba i en fabrik. Skum teoretiserande utan insyn i verkligheten.

När någon annan tar hand om allt de där störande vardagsmomenten så kan man väl verkligen fokusera på att leva i nuet. Och om man nu har haft eoner av tid på sig att klura ut visdom genom meditation var det där verkligen bland det bästa man kunde komma på?

Det är som att titta på en knäpp reality såpa. Någon überrik bortskämd bimbo som tittar på TV om hungriga hemlösa utbrister: ”Om dom nu är hungriga, varför går de bara inte och köper mat?”

Dessutom så oroar sig inte Dalai Lama för något så banalt som döden. Han är trotts allt en knäpp religiös fanatiker som konstant återföds!

Min tanke om Dalai Lama är att det är han som inte riktigt har levt och upplevt livet!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: