theian.blogg.se

Jag är en man som har varit med lite och sett mina bästa dagar, jag är ingen asläcker brud i 20-årsåldern. Därför ser jag saker ur ett annat perspektiv. Min blogg kommer att handla om mig och mitt liv som arbetslös hemmapappa i en liten stad i Värmland. Dags för lite diskbänksrealism…

Mustigt värre.

Kategori: Allmänt

Jag fick äppelpressen och rivaren i onsdags. Lyckades i pressa ut en 22 liter Transparente blanche must på en eftermiddag, och ett par timmar på kvällen, trotts enormt med strul.

Att plocka sommaräpplen lite i förväg och låta dem mogna i källaren var en dålig idé. Det är möjligt att man kanske får upp sockerhalten en smula. I gengäld blir de mjöliga och när man pressar dem får man bara ut lite must i början. När man sedan tar i för att få ut mera kommer det bara ut en massa smet/mos. Så av 17 kg Sävstaholm fick jag ut ca 2 liter must/mos. Fattade ingenting.

 Bortåt 11 kg Transparente blanche.
Som ska rivas.
Och pressas i den fastskruvade pressen.
För att bli lite must.

Har blivit bättre och bättre. Av drygt 10 kg nyskördade Transparente blanche eller Sävtsaholm får jag ut ca 4-5 liter must. Dock tar det på krafterna. Trotts att jag är hyggligt i form får jag ordentligt med träningsvärk. Värsta core träningen för mage och rygg, armar och baksidan av låren fick sitt också.

23 Liter must av Transparante blanche i källaren svavlades och fick stå 48 timmar på vädring. Trotts en liten stickande doft hade jag ner ädeljästen. Skakade ordentligt, ville ju få med allt, skruvade loss korken. Det var ett rejält övertryck och lyckade få jäst precis överallt. Undrades hur mycket jäst som jag fick ner i tunnan och inte på golv, väggar och mig. Nu några dagar senare verkar det ha kommit igång i alla fall.

Har ympat den andra jästunnan (ca 5 liter Transparante Blanche, 4 liter okänd och ca 12 liter Sävstaholm) med 2,5 liter från den första. Pallade inte med att svavla enligt alla konstens regler så vi får väl se hur det blir. Dessutom var jag enormt noga med hygien med musten för den första tunnan. Sen blev lite sisådär med den andra tunnan.

 Full fart i TB tunnan (närmst) och som bubblar på.

Hydrometern visade på 48 på TB, och 52 på blandningen så den slutliga alkoholhalten bör bli 6.9 % och 7.4 %, om jag har räknat rätt. Det beror naturligtvis även om den jäser ut ordentligt och om det ska efterjäsas för att kolsyra.

 Ligger TB ligger på ca 48 - 6.9%?

Så några hundra kilo senare är jag väldigt trött på att plocka äpplen. Kul att ha skördat, rivigt och pressat sina egna äpplen. Intressant också att se hur cidern kommer att smaka. Nu undrar jag bara vad jag ska göra med resten av alla äpplen…

När terminen börjar och barnen har gått ungefär två veckor brukar sjukdomarna komma. Det brukar inte vara om vi blir sjuka, utan hur sjuka. Men inte i år. Det måste vara alla äpplen som vi på olika sätt har tryck i oss! Nåja förkylningarna kommer att dyka upp, det är bara en fråga om tid och statistik.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: