theian.blogg.se

Jag är en man som har varit med lite och sett mina bästa dagar, jag är ingen asläcker brud i 20-årsåldern. Därför ser jag saker ur ett annat perspektiv. Min blogg kommer att handla om mig och mitt liv som arbetslös hemmapappa i en liten stad i Värmland. Dags för lite diskbänksrealism…

Nästa utmaning?

Kategori: Allmänt

Fick idag tillbaka lite klättergrejer, rep, karbinhakar, broms, klätterhjälm, slingor och selar som har varit utlånade en stund. Blev sugen på att klättra. Tyvärr var allt fuktigt och stank av mögel så de behöver nog tvättas. Något annat som behöver dammas av lite är min inställning.

 Är man inte bara liiite syggare i en KONG klätterhjälm?

OK att vara arbetslös suger och att inte kunna släppa nikotinet är tröttsamt. Men mina problem är inte särskilt stora när jag ransakar mig själv. Dessutom finns det mycket värre saker att vara beroende av. Framförallt tänker jag inte låta det förstöra mitt liv. Slut med självömkan, navelskåderi och patetiskt gnäll. Istället är det dags att hitta nya utmaningar och äventyr.

Nu när jag faktiskt har lärt mig frisim någorlunda behöver jag ett nytt mål. Har flera funderingar men Stockholm marathon väger tungt. Vet dock inte vilka tider som är realistiska för mig att uppnå ännu. Oavsett ambitionsnivå så måste jag börja springa nu, jag är 44, gammal rökare och har varit för passiv i många år. Jag försöker att logga min träning på funbeat om någon är intresserad av att titta eller adda mig. Att träna inför ett maraton ger dessutom en bra grund för mycket annat.

 Mont Blanc

Jag har alltid varit svag för bergsbestigning och Mont Blanc (4810 m) lockar. Kräver lite klättring och alpinism samt att man behöver vänja sig vid höjden för att slippa höjdsjuka. Andra toppar som Kilimanjaro (5892 m) eller Elbrus (5642 m) är mindre tekniska, ”bara att knata upp”, men tar längre tid att bestiga. Drygt en vecka jämfört med 4-5 dagar för Mont Blanc. Världens 6:e högsta topp, Cho Oyu (8201 m), ska också vara ”enkelt” att bestiga. Men det tar å andra sidan bortåt 40 dagar. Jag bara antar att inga av de 14 topparna över 8000m är enkla. Om man bestiger Cho Oyu blir man ”godkänd” för expeditioner av Mount Everest.

Det blir en även en fråga om budget. Kebnekaise klarar man nog under 5kKr, Mont Blanc 10-15kKr och Kilimanjaro 20-30 kKr. Medans ”full-service” av Cho Oyu kostar dryga hundratusen. Resan dit och utrustning tror jag inte är inkluderade utan det är sherpor, jakar, proviant, mm, som ingår.

Så om någon känner för en utmaning; Stockholm marathon, Kebnekaise med kamvandring mellan syd och nordtopp, Mont Blanc, eller har en utmaning på lager så är det bara att höra av sig.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: