theian.blogg.se

Jag är en man som har varit med lite och sett mina bästa dagar, jag är ingen asläcker brud i 20-årsåldern. Därför ser jag saker ur ett annat perspektiv. Min blogg kommer att handla om mig och mitt liv som arbetslös hemmapappa i en liten stad i Värmland. Dags för lite diskbänksrealism…

Källgranskning och internet…

Kategori: Allmänt

Ingen har väl kunnat undgå att Matfusket på facebook påstod att det fanns ”bäverröv” i glass, gelehallon, smaksatt vatten mm. Jag såg det och kommenterade att jag inte trodde det och bad om några svenska produkter, förutom snaps, som skulle innehålla castoreum, bävergäll. Naturligtvis fick jag inget svar.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=428449610597016&set=a.354741321301179.1073741828.354729937968984&type=1&theater

Mannen bakom sidan, David Appelgren, är naturligtvis inte utbildad inom naturvetenskap han är en grafisk designer. Så han har inga som helst problem fixa några bilder eller att blanda ihop castor oil och castoreum -ricin olja och bäverröv för att ta det till hans nivå. Han kanske bara har läst Castor bakar:

http://www.bokia.se/castor-bakar-4317258

en bäver som bakar!  Altså: Barnbok+bäver+bak(röv)+mat= BÄVERRÖV I MAT!!!

Det som kan göra mig så otroligt fascinerad med David och hans gelikar är inte deras totala okunnighet beträffande kemi, biologi och naturvetenskap. Nej, det är deras förmåga att hitta på och skapa rubriker och sälja skräckpropaganda. David har också skrivit en artikel på matfuskets sida som heter ”Välkommen till margarinfabriken”.

https://www.facebook.com/Matfusket?fref=ts

När jag som kemist läser den blir jag bara så trött. Det är så mycket konstigheter! David har verkligen inget begrepp om kemiska reaktioner, hur kemiska processer sker, vad som händer med substanser och reagens i reaktioner, eller ens kemisk nomenklatur för den delen. Han vet ingenting om kemi helt enkelt. Trotts detta kommer han fram till att det finns bensin i margarin!

Men då slår det mig, detta har jag läst tidigare! Jag känner tom igen formuleringarna. Den gode David har kört lite copy-paste… En snabb titt på källorna ”mer läsning” och överst finns den:

http://www.rikareliv.info/Hur%20tillverkas%20margarin.htm

En artikel skriven av Gunnar Lindgren. Som vanligt i vårt samhälle så är det de utan kompetens som lyckas förmedla sitt budskap!

Jag har träffat Gunnar Lindgren. En riktig ”jag vet bäst idiot” med en otrolig förmåga att sälja sitt kvacksalveri. Han har dessutom gjort det så bra att han utan någon utbildning eller egentlig kunskap om kemi har lyckats bli debattör och miljöforskare. Miljö”forskare”, trots att han aldrig någonsin egentligen har forskat i ämnet. Han har i alla fall aldrig publicerat sina alster i vetenskapliga tidskrifter som är ”peer reviewed”, vilket brukar vara ett kriterium. Gunnar kan inte heller kemi. Han är civilingenjör men är jazzlärare och lektor i musik vid Göteborgs Universitet (GU).

Visst har Gunnar fått mycket kritik. Trotts detta tror jag att han undervisade inom miljö vid GU. Men hans budskap går hem i stugorna. Och titta på David. Hans facebooksida Matfusket har nu över 60.000 gilla markeringar. Ihopskrapade genom att kasta ut artiklar utan någon egentlig substans. Med 60 sekunders youtube klipp på Jamie Oliver hos David Letterman, eller bluff-forskaren Gunnar Lindgren som källor har han gjort succé. Naturligtvis med påståenden helt gripna ur intet.

Jag har inga tvivel om att David kommer att få otrolig PR av allt detta och hans karriär kommer att få en riktig boost. Det är detta som gör mig så galen. Hur idioter utan kunskap lyckas, och kommer att lyckas, göra karriärer av total inkompetens. Själv tycker jag att jag besitter en viss kompetens inom naturvetenskap generellt med lite spets i kemi men kan trotts detta inte ens skaffa mig ett jobb som labbassistent… 

Kommentarer

  • Rockwell säger:

    Intressant inlägg - det finns många stollar inom GUs anställda - skrämmande nog sväljer studenterna allt vad som "lärs" ut. Det trycks mycket på vetenskaplig metodik i samtliga program (varenda kurs på A-C nivå in princip), kommer studenter med kritiskt tänkande (som inte går i samma linje med kursansvarige/institutionen), så blir det en karusell av ad hom och tentamen...

    Svar: Tyvärr är det väldigt mycket så inom all undervisning. Universiteten är absolut inget undantag
    Theian

    2013-10-21 | 08:29:32

Kommentera inlägget här: