theian.blogg.se

Jag är en man som har varit med lite och sett mina bästa dagar, jag är ingen asläcker brud i 20-årsåldern. Därför ser jag saker ur ett annat perspektiv. Min blogg kommer att handla om mig och mitt liv som arbetslös hemmapappa i en liten stad i Värmland. Dags för lite diskbänksrealism…

Curlingpappa ?- Jajamensan!

Kategori: Allmänt

Efter att ha plockat undan barnens tallrikar, glas, torkat av bordet, etc efter middagen igår så gick jag gå uppför trappan för att sätta mig och slöglo på dumburken tillsammans med min fru. Jag hinner knappt sätta mig.

Embla vrålar ”PAPPA, KOM!” Det brukar bara vara tråkiga saker när de frågar efter mig. Typiska saker som att någon har kissa bredvid toastolen, bajsat på sig, hunden kräks, eller andra mindre lustfyllda moment.

Ingen skriker av smärta, vet att barnen tittar på TV där nere. Jag vill inte springa upp och ner för trappan som en jojo så jag vrålar elegant tillbaka. ”KOM HIT.”

Embla vrålar tillbaka. ”DET HAR HÄNT EN GREJ.”

Efter lite vrål fram och tillbaka under någon minut förstår Embla att hon måste gå upp och hämta mig den här gången. Ha, jag är minsann ingen jäkla curlingpappa! Nu får de faktiskt anstränga sig lite.

När hon kommer in i rummet, så frågar jag. ”Vad är det som har hänt?”

”Vi har spillt ut ett glas vatten.” Svarar hon.

Barnen får inte ha vatten inomhus i andra rum än köket och badrummen. Vet inte hur andras barn är men mina ungar har en tendens till att skvätta vätskor överallt, hela tiden.

”Var fick ni vattnet ifrån?” frågar jag på väg ner.

”Mamma hade ett glas som hon glömde på TV-bordet där nere.” Svarar hon.

När jag kommer ner ser jag glaset på sidan, vatten över halva bordet. Vad som är ännu värre är att Björk sitter och tittar på TV. Samtidigt som hon håller ett plastlock till en gammal glassförpackning (som de har pysselgrejer i) över mattan bakom sig. Hon ska liksom fånga upp vattnet, och skydda mattan. Vattnet rinner, eller snarare droppar, fortfarande från bordet. Björk har locket lite snett så det rinner från bordet, via plastlocket, ner på mattan.

Det som slår mig är att ingen av dem har hämtat en handuk från kök eller badrum. Inget hushållspapper har hämtats, inget har torkats upp. Istället var Emblas första respons var att vråla efter pappa. När jag inte kom, vråla lite till. När jag inte kom, trotts upprepade vrål, komma och hämta mig. Björks respons var att fortsätta titta på TV.

Frågan jag ställer mig är varför ingen hämtade papper, en handduk, eller försökte sig på någon form av riktig åtgärd. Svaret svider. CURLING – Pappa fixar det. Så det är officiellt nu, jag är en jävla curlingpappa!

Min fru har länge påstått detta. Själv har jag medgivit att jag skämmer bort barnen lite. Men jag fick lite insikt i problematiken igår. Jag har curlat mina barn så till den milda grad att de inte kan torka upp ett glas utspillt vatten…

http://sv.wikipedia.org/wiki/Curlingf%C3%B6r%C3%A4ldrar

Min bild saknas tydligen i länken ovan…

Kommentarer


Kommentera inlägget här: