theian.blogg.se

Jag är en man som har varit med lite och sett mina bästa dagar, jag är ingen asläcker brud i 20-årsåldern. Därför ser jag saker ur ett annat perspektiv. Min blogg kommer att handla om mig och mitt liv som arbetslös hemmapappa i en liten stad i Värmland. Dags för lite diskbänksrealism…

40-talist?

Kategori: Allmänt

Vi var iväg till Karlstad igår. Bright lights, big city! Barnen kan får roa sig med att åka rulltrappa, får se människor som inte är inavlade, pensionärer eller andra barn. Blir utsatta för lite kultur och pimpad  kommersialism, inte bara Coop forum och ICA Maxi….

Hur som helst så ska vi käka på konstmuseet. De har en god buffé och Pappa tycker om att frossa utan att behöva laga maten själv. Som vanligt så är vi uppe med tuppen och har varit och handlat och farit rundor och anländer till Museet strax innan lunchbuffen drar igång kl 12:00.

Vi är långt ifrån ensamma. Det bara vimlar med ”kulturtanter”! Ni vet, kläder i blå-violett-röda nyanser, grått eller färgat (ofta kort) hår, konstiga kappor, och glasögon i uppseende väckande former och färger. Om man nu skulle möta en tant på ett museum eller en annan kulturellt inflammerad plats och inte tycker att hon riktigt passar in på beskrivningen och är det minsta osäker på om hon tillhör kulturtantsligan så titta på hennes handväska. Är den av märket Marimekko eller liknande så är det en klockren kulturtant!

Hur som helst det bara vimlar av kulturtanter med namnbrickor. Jag går iväg för att ta mat medan Anna sitter med barnen och väntar på tjejernas pannkakor med glass. Jag står långt fram i kön och hamnar bakom en så långsam tant. Allt tar sån tid! Tanterna bakom vill fram och jag har pensionärsarmbågar överallt kring mig. Försöker ta lugna djupa andetag och hålla mig lugn.

Tillslut har jag fått min mat och tar lingondricka till mig och tjejerna. Min bricka är full med mat och glas fyllda med lingondricka. Jag ska försöka att navigera mig fram genom havet av pensionärer, tyska turister och barnfamiljer till vårt bord, ska inte vara något problem det är ju egentligen bra med utrymme.

Den enda problemet är att ut- och ingången till matkön liksom går ihop. Det som förvånar mig är att all dessa kulturtanter och gubbar har så brottom att komma till kön. De går inte snabbt men de går som på räls, zombievarning! Ingenting bekommer dem. Jag som står och försöker ta sig ut är liksom en inventarie. De lämnar ingen plats, stannar inte utan bara ska förbi mig, oavsett om det bara är en lucka på 10 cm mellan mig och väggen! Det är bara det att den däringa kulturtantrôva är nog 80 cm i diameter, bredare än både luckan och brickan med mat. Flyttar jag inte på mig kommer du aldrig förbi …

Ser jag så jävla helylle ut? Vad är  det som gör att de förlorar alla former av uppfostran och god sed? Sänder jag omedvetet ut någon signal som säger trampa på mig, knuffa på mig, jag flyttar mig så gärna för tant!? Råkade jag bara stå mellan ett gäng hungriga 40-talister och gratis mat?

Men det är ju samma sak i Kristinehamn, när jag går med barn, barnvagn och hund – det är alltid jag som måste flytta på mig, hunden, vagnen och barnen  för pensionärerna! Liksom be om ursäkt att vi tar upp plats. En sak vet jag i alla fall. Jag är så trött på att bli knuffad av pensionärer att jag ska sluta var artig och flytta på mig utan jag tänker ”knuffa tillbaka”… 

 

 

Kanske dags att lära sig sticka för att tjäna en hacka

Kommentarer

  • Pia säger:

    Grymt söt varg! Sätt igång och sticka nu...kanske med Sixten som modell?

    Svar: Ska kanske lära mig att sticka först. Tror dock att jag överlåter det till andra.
    Ian

    2013-02-25 | 22:26:16

Kommentera inlägget här: