theian.blogg.se

Jag är en man som har varit med lite och sett mina bästa dagar, jag är ingen asläcker brud i 20-årsåldern. Därför ser jag saker ur ett annat perspektiv. Min blogg kommer att handla om mig och mitt liv som arbetslös hemmapappa i en liten stad i Värmland. Dags för lite diskbänksrealism…

Normal träningsblogg?

Kategori: Allmänt

Jag försöker komma i form efter många, många år av kroppslig försummelse. Visst har jag tränat förut  men inte på någon hög nivå och jag har aldrig varit i närheten av något som liknar dagens elitmotionärer. Jag är inte ute efter en stenhård kropp eller springa Lidingöloppet under 2:15. Jag vill vara i form för att må bättre, slippa ryggskott, orka leka med mina barn, osv, etc. Jag vill naturligtvis vara/bli snygg och jag är precis lika fåfäng som alla andra men jag har inga mål som beach 2013 eller en fet tvättbräda. Skulle jag få det toppen men det är inget mål.

Mitt mål är att simma Vansbrosimmet (3 km) på under 60 min, gärna på en tid ner mot 50 min. Det kanske inte är så avancerat. Men då ingår att lära sig frisim, få upp kondition och det som faktiskt verkar svårast av allt –sluta röka cigarr!

Så jag har letat efter bloggar som handlar om sådana som mig  för att få lite extra motion. Till min förvåning hittar jag nästan inga. Letar man efter träning så ser man nästan aldrig en medelålders, trött, blek och lite maläten hemmapappa/mamma som försöker komma i form. Nej, alla verkar hysteriska med sin träning. För mig funkar dessa inte som inspiration, de är för glättiga och putsade.

Varför blir allt så polariserat med träning och hälsa? Jag tycker det blir så påtagligt med alla bloggarna. Det blir lite hysteriskt, träningsnarkomaner eller varför inte hälsofreaks med lite motbjudande och skum kost. Jag menar hur många löpnings bloggar finns det inte? Hur många fitnesstjejer ”viker” inte ut sig på sina bloggar hur många galet pumpade kroppsbyggare kan man hitta?

Jag tror att det ligger i människans natur att vilja bli sedd, omtyckt, attraktiv och beundrad. Naturligtvis av det motsatta könet. Men jag tror inte att en tjugoårig hälsofanatisk tjej lägger ut lättklädda bilder på sig för att attrahera män! Bilderna är tillför deras analoga fitness/tränings/hälso själar , eller vad det nu är bloggen handlar om.

Däremot, tycker faktiskt att de är väldigt modiga som vågar fotografera sig själva och lägga ut det på nätet. Vet inte om jag vågar göra det. Visst många har tagit steget från motionär till elit och proffs men det krävs en hel del för att göra det. Jag ser väl helt OK ut, men vet inte om jag skulle våga det jag är lite för självmedveten. Skulle tycka att det var lite skamligt att stå och fota sig själv framför spegeln på badhuset/gymmet.

Får väl se om jag vågar mig på att ”vika” ut mig här på bloggen, men jag tror inte att så många är intresserade av att se medelålders män i badbrallor,speciellt inte andra medelålders män ….

Kommentarer

  • Pia säger:

    Håller med, det blir så sjukt mycket ego på träningsbloggar, Instagram o dyl. För att inte tala om alla dessa käcka tillrop/aforismer. Känns extremt fånigt efter ett tag.

    Svar: Det är ju faktiskt helt sjukt. Hade ingen aning om att det var så.
    Ian

    2013-02-22 | 13:38:10

Kommentera inlägget här: