theian.blogg.se

Jag är en man som har varit med lite och sett mina bästa dagar, jag är ingen asläcker brud i 20-årsåldern. Därför ser jag saker ur ett annat perspektiv. Min blogg kommer att handla om mig och mitt liv som arbetslös hemmapappa i en liten stad i Värmland. Dags för lite diskbänksrealism…

Rasism eller bara vanlig "maktgubbe"?

Kategori: Allmänt

Sitter och funderar på Hans-Erik Hellborgs fina uttalande:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16285897.ab

Jag tycker att detta belyser något annat än just rasism, speciellt eftersom han dessutom väljer att inte använda Mehrans namn utan använder muhammed .

Det värsta är att det utmålas som en ”torr gubbes humor”, men om man tittar på vem det är som har skrivit det så kan man se att detta inte är någon gammal gubbe som sitter på verkstaden och säger detta med glimten i ögat. Det är en person med både stor status och inflytande samt med en hög utbildning, driver en juristbyrå, lektor i rättsvetenskap och dessutom politiker.

Detta är maktspråk, det handlar om att man förlöjligar och nedvärderar, det är helt enkelt ”härskartekniker”. Jag är övertygad om att Hans-Erik Hellborg gillar MAKT och han vet hur man använder sig av härskartekniker och maktspråk.

Det hade lika gärna varit dick-skrevan, berit – blåkulla, stina – kafferepet eller nisse -dagis . Stirra er inte blinda på de plumpa rasistiska inslagen, för han kommer att be om ursäkt släta över allt så gott han kan. Men jag tror inte att han kommer att sluta med att förlöjliga, nedvärdera och att använda maktspråk för att kliva på andra för att ta sig fram. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: