theian.blogg.se

Jag är en man som har varit med lite och sett mina bästa dagar, jag är ingen asläcker brud i 20-årsåldern. Därför ser jag saker ur ett annat perspektiv. Min blogg kommer att handla om mig och mitt liv som arbetslös hemmapappa i en liten stad i Värmland. Dags för lite diskbänksrealism…

Jobb o jobbsök

Kategori:

Jag hade länge mitt yrke inte bara som ett jobb utan även som en hobby. Arbetade hysteriskt mycket, och trivdes rätt så bra med det. Närjag disputerade 2002 var det boom i läkemedelsbranschen. Visst fanns det orostecken men jag kunde ändå välja och vraka bland erbjudanden. Efter bara ett par år började hela skiten att rasa och nu känns det som om jag traskar omkring på en ödetomt med lite rött grus där det förut stod vackra (luft)slott.

Idag är mitt jobb att söka jobb. Just idag är jag trött på att söka jobb. Jag har sökt jobb, mer eller mindre intensivt, sedan 2008 och det har resulterat i två arbeten. Ingen vidare utdelning efter hundratals med ansökningar under 5 års tid.

Jag har läst massor om hur man ska söka jobb, vad man ska tänka på, bla, bla, bla. Jag har haft konstiga ”screening intervjuer” i närliggande fält (som snusforskare eller winemaker, tex) ofta via skumma intervjuer på telefon eller via Skype i länder som Singapore, Australien eller Schweiz. Det enda jag har att visa efter allt detta är att jag sitter som arbetslös i en liten stad i Värmland…

Jag tror att mycket handlar om tur och tillfälligheter med jobb som med så mycket annat i livet. Men när det kommer till jobb och jobbsökeri är jag bara ”shit out of luck”. Just idag är det tyngre än vanligt.

Idag är jag så otroligt trött på att:

  • söka jobb. Speciellt de som ligger i yttersta periferin på vad jag kan.
  • ständigt komma #2 (eller därunder) på intervjuer.
  • ringa folk som inte vill prata med mig.
  • söka jobb som ligger 250 km+ bort
  • skriva om mitt CV för XXX(X):de gången.
  • jag har tappat bort mina papper från Arbetsförmedlingen (igen!) där datumen står om när jag ska kontakta dem.
  • få frågan ”Hur går det EGENTLIGEN med jobbsökandet?
  • höra att mitt CV är för kort, för mycket information, säger ingenting om hur du tänker!…
  • fatta att när ordet ”creative” står 3 ggr i annonsen så innebär det att man egentligen INTE vill ha en kreativ individ.
  • lägga in mitt CV i ytterligare en databas som endast resulterar i mer spam.
  • har 10 års utbildning följt av 10 års erfarenhet i en vetenskap som inte är attraktiv i ”västvärlden” längre.
  • hitta på nya kreativa idéer i ansökningar, video, skriva följebrevet som ett recept, skicka ansökningar som flaskpost, i en låda, lindad runt en cigarr (inom tobaksindustrin)…….
  • ta emot svar som ”Vi har dåliga erfarenheter med överkvalificerade personer till den här typen av tjänster.”
  • titta i platsbanken efter jobb som kemist. Det finns totalt 30 jobb iden kategorin (mer än på länge) och veckans 4 jobb är:
  1. Analytisk kemist (Proffice, Lund).
  2. Forskarassistent i biokemi (Uppsala).
  3. Doktorand i metabolomics (Chalmers).
  4. Administrativ tjänst inom läkemedelsindustrin (Proffice, Södertälje och jobbet varar tom 31 augusti).

Jag satsade på en utbildning för att slippa just sånt här skit. Men just nu känner jag mig som en sur, irriterad, bitter och ganska ensam och frusen dinosaur i en allt kallare värld….

 
.Bilder från min sista "flaskpost" till AstraZeneca. Försöker ringa till rekryterande chef för lite feedback...
 
Fick tag på rekryterande chef, kommentarer:
Flaskan gjorde varken till eller från, välskrivet, CV - bra, gav intryck av mer syntes framför medchem, mindre offensiv framtoning, tyckte att jag borde ha bättre en återkoppling mellan följebrev och CV...

Kommentarer

  • Håkan säger:

    Hej Ian,
    Jag lider med dej, jag har massor av råd och förslag men vet att du har hört alla i olika varianter. Kämpa på, det kommer att vända.

    Svar: Jag hoppas ju att det kommer att vända, snart, men vissa dagar är det bara så drygt...
    Ian

    2013-03-06 | 16:55:25
  • Yvonne säger:

    Vilken slöseri med kompetens! Folk som jobbar, jobbar skiten ur sig och blir till slut sjuka. Ingen har tid med barnen så dem får ta sig till BUP. Så går en duktig, kompetent och kreativ person arbetslös?!I full arbetsför ålder i sina bästa år. Kämpa på Ian, måste bli din tur snart. Läste en intressant artikel att vi inte behöver jobba mer än 50% det är bara gamla ideologier som ligger bakom detta hysteri med att jobba skiten ur sig.Arbetslinjen borde bli till Familjelinjen istället eller "Må bra linjen".Dem kommer jag att rösta på.

    Svar: Ja jag utbildade mig inte för att bli arbetslös. Tyvärr, så har den mesta forskning inom kemi flyttat utomlands. Det är inte bara Pharmacia som har försvunnit och Astra som har krympt till 1/3 nästan all biotech som involverade organisk kemi är också borta. Dessutom så är alla "under leverantörer" av forskning nu i Asien eller Indien. Nästan all kemikalie tillverkning sker även där. Hade jag förstått hade jag valt en annan inriktning på mina studier!Det ordnar sig säkert, det är bara att det är lite drygt ibland.
    Ian

    2013-03-07 | 23:25:17

Kommentera inlägget här: